نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (580 ) 

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)


  ( قسمت دوّم )


دلیـل یکتـائی


 ( جزء چهارم صفحه 77 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم


1ـ  یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ  وَاحِدَةٍ

وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا  کَثِیرًا وَ نِسَاء

وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ  وَالأَرْحَامَ

إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا

 

تفسیر لفظی : 

ای مردم ، بپرهیزید از خشم خدائی که شما را از یک تن آفرید و جفت وی را از او آفرید و از آن ها مردان و زنان در جهان بپراکند ،

و بپرهیزید از عذاب خدائی که داوری و زینهار به سوی او می برید و همچنین بپرهیزید از قطع رحم و بریدن از خویشاوندان

که خداوند بر شما دیده بان و گوشوان است  

 


تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش دوم ]


...الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ...

 

خداوندی که هرچــــه آفـــــــرید ، جفــــــت آفـــــــرید ،

[ حتی اتــــــم را از بار مثبت و منفی آفرید ]

[ و بــــــرق را از فاز مثبت و منفی آفرید ]

همه ی گیاهان و جانوران و آدمیان را جفــــت آفرید !

و هرکس را همسری فراهم کرد ،

و مانندی درپیوست ،

و شکلی در او بست ،

که وحدانیّت و فردانیّت صفت ویـــــژه اوست ،

و حقّ و ســــزاوار اوست !

که فرمود : من چیزها را جفت آفریدم ،

تا دلیـــــل یکتـــائی مـــــن باشـــد .

... وَ بَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًاکَثِیرًا وَ نِسَاء ...

به کمـــال قــــدرت و جمــــــال ربـوبیّــــت خود ،

از نسل کسی چندین هــــــزار کس بیرون آورد ،

با طبع ها و رنگ ها و صورت ها و سیرت های گوناگون !

چندان که دو کسنبینی که به یک دگر در خوی و منش ماننــد ،

و یا در صـــــــورت و سیمــــــا با هم نمــــــون باشند !

که خداوند ؛ بر دل ها بی بررسیدن آگاه ،

و در کوشیدن از آسودن بی نیاز است ،

و این پندی است از من بنده را ،

یعنی که چون می دانی که من گوشــوان ( آگاه و شنـــوا ) هستم

و بر دل ها و کرده ها و گفته ها دیـــــده بانــم ( می بینم )

پس تو هم مراقبت به کار دار ،

و حقّ مـــا به جای آر !

و مراقبت بنده آن است که ؛

پیوسته با حــــقّ می نگرد ،

و نظر حق پیش چشم خود می دارد ،

و چون داند که از او غافل نَیَند ؛

پیوسته در احتیـــــاط و بــــرحـــــــذر ماند .

گوینــــد :

کسی به چوپانی که گوسفندانی به چرا داشت گفت :

یکی از این گوسفندان به من بفروش ،

چوپان گفت : از آنِ من نیست که بفروشم ،

آن کس گفت : اگر پرسند بگو گرگ بخورد !


چوپـــان گفت :


پس خــــــدا کـــو ؟


آن کس وی را از این سخن خوش آمد ،


و رفت آن گوسفندان را با چوپان از صاحبش بخرید !


این است خــدای مـــا :


خـداونـدیکه صنایع شیرین و بدایـــع زیبــــا کرد،

سرائر عـدم در صحـرای وجود آشکار کرد،

طبـایع متضـاد بسته آب و آتش و خاک و هـوا کرد،

از قطـره بـاران مرواریــد لالا کــرد،

و از آب دهان زنـبــور عسل مصفّـــا کرد،

و از فضولات گاو دریائی عنبــر ســارا کرد ،

و آب زلال را برون ز سنـگ خــارا کــرد ،

و یاقـوت سـرخ را تعبیـه در صخره صمّـــا (سنگ سخت) کرد ،

عیش مردمان را مهنّـا (گوارا) و اسباب بندگی را مهیا کرد،

هـرچه می بایست عطا کرد و هـرچه شایسته بود پیدا کرد،

و آنچه کرد به ســزای خــویش نه به سـزای مــا کرد!


خـداونـدا ؛


در ذات بی نظیـری، در صفـات بی ماننـدی،

 

وگنـاهکاران را آمـرزگاری،


مفلسـان را راز داری،

 

زیبــا صنـع و شیـریـــن گفتــــاری،

 

دانــای رازهــا، عاِلــم اسرار،

 

و معیـوبان را خریداری،


درماندگان را دستگیـر و بیچارگان را دست یاری!


 

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین

 

روحی فداک

 

 

ای مونس دیـده با ضمیـرم یـاری 

                         

 انـدر دل مـن نشستـه بیــداری


گر با دگـری قـرار گیرد دل مــن  

                      

  از جان خودش مبـاد برخـورداری

 

 

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم

 


کارت پستال درخواستی طراحان

 



موضوع :